Monday, October 5, 2009

KEDUDUKAN SEBAGAI HAMBA ALLAH



ASSALAMUALAIKUM....


Perancanganku untuk balik kampung ziarah nenek dan atuk terbatas disebabkan kesuntukan waktu. Perjalanan ke rumah pak su mat yang jauh di samping mengharapkan akulah orang pertama yang akan sampai dahulu di rumahnya. Setibanya di sana aku melihat deretan kereta penuh di halaman rumahnya dan aku mula beranggapan mungkin aku diantara orang yang 40 yang akan menerima rawatan darinya.


kesedihanku terusik saat melihat seorang adik lelaki menahan kesakitan disebabkan kakinya patah..Kesakitannya tidak sampai meraung-raung tetapi dapat dirasai melalui reaksi kenyikan mukanya sehinggakan air mata jernih menitis membasahi pipinya..


Ayahnya yang menribanya dan ibunya yang sentiasa berada disisinya sentiasa memberi semangat kepadanya menahan kesakitan..Sentuhan urutan pak su mat yang lembut diselangselikan celutan minyak pada jarinya yang bertujuan mudah untuk menarik urat2 yang tersimpul dan berusaha untuk membetulkan semula tulang betis yang patah itu.


Beginilah keadaan rumah pak su mat yang sentiasa dikunjungi pesakit-pesakit yang setiap harinya berlainan rupa dan yang datang berlainan tempat. Walaupun usianya yang berusia 74 tahun tetapi sekali pandang macam 58 tahun, dua kali pandang macam berusia 59 tahun, dan kali ketiga pandang raut wajahnya macam 60 tahun.


Sukar rasanya bilamana mempercayai umurnya 74 tahun.Orang yang berilmu dan beramal sepertinya apabila sekali mata memandang sejuk rasa hati.Sikap yang suka menolong manusia menjadikannya dia dikenali ramai malah ade yang sanggup datang dari jauh untuk berubat dengannya.Peribadi yang soleh terpancar di wajahnya disamping keperibadiannya yang hebat.


Sikapnya yang suka berubat sambil bersembang disaat aku menunggu giliran.Sedang leka aku mendengar, aku tertarik dengan peringatan yang diungkapkannya apabila dia memperingatkan bahawa manusia adalah sebagai makhluk bertaraf penumpang di bumi Allah, bernafas dengan udara, makan pelbagai rezeki dan minum air yang segar semuanya adalah kepunyaan Allah.


Termenung aku sebentar apabila mendengar ungkapan seperti itu..Mula aku terfikir akan kejadian manusia dan tugas manusia yang sebenar kenapa Allah ciptakan..Kita diciptakan adalah untuk beribadat kepada Allah dan wajib kita taat kepadaNya, berperasaan takut kepadaNya dan semua ini hanyalah dapat dirasai oleh orang2 mukmin yang hidupnya hanyalah kepada Allah.


Kita ini adalah kepunyaanNya, maka Allah berhak menetapkan peraturan dan kita sebagai manusia wajib mematuhinya tanpa sebarang dalih.Rasulullah SAW sebagai contoh diberikan amanah oleh Allah untuk menyampaikan suruhan agama kepada seluruh umat manusia agar tidak tersesat keluar dari agama Allah yang merupakan agama yang sebenar.


Walaupun Rasulullah SAW menghadapi berbagai-bagai halangan dikalangan yang menolak agama islam ini namun diatas tanggungjawabnya memikul agama dan amanah yang dipegangnya untuk menyelamatkan umatnya yang akan dibangkitkan diakhirat kelak.


Teringat sebuah buku yang saya baca yakni ucapan Rasulullah SAW di kaki jabal Rahmah ketika di Arafah.ucapan tersebut dibuat setelah Rasulullah SAW menyampaikan seluruh amanah sebagai seorang Rasul Allah SWT yang dimaksudkan tugas2 amanah adalah tugas2 berkaitan keagamaan iaitu suatu beban yang tidak mampu ditanggung oleh makhluk lain seperti mana firman Allah SWT yang bermaksud:-


" sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bukit dan gunung ganang, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka bimbang akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. sesungguhnya manusia itu amat zalim lagi jahil." (al-Ahzab :72)


Allah Swt menciptakan manusia sebagai makhluk mukallaf untuk memikul tanggungjawab agama yang telah diamanahkan oleh Rasulullah SAW.Rasulullah bukan sahaja menyampaikan tanggungjawab agama kepada manusia terlebih dahulu bahkan mengamalkannya segala perintah dan meninggalkan segala larangan yang ditegah oleh Allah.


Malah Rasulullah SAW juga berpesan kepada manusia agar berjihadlah pada jalan Allah samada bekerja keras dari segi pemikiran, harta benda bahkan dengan darah nyawa.Walau betapa hebat sekalipun kehidupan kita sebagai manusia di dunia ini yang merupakan tempat persinggahan sementara untuk mencari bekalan pahala di akhirat kelak namun setiap dikalangan manusia itu tidak akan seorang pun yang akan terlepas daripada merasakan sakitnya mati.


Manusia dan binatang@ makhluk yang bernyawa akan menemui kematian, makanan akan basi, besi akan berkarat, rumput akan layu, pokok akan tumbang menyembah bumi walau betapa hebat dan kuat mana sekalipun akan musnah semuanya saat tibanya kiamat. Inilah hakikat kehidupan didunia ciptaan Allah SWT. Semuanya telah jelas diterangkan di dalam kalam Allah iaitu al-Quran dan penyampainya Allah jadikan dikalangan manusia yakni Rasulullah SAW iaitu kekasih Allah dan merupakan contoh terbaik untuk semua manusia.


Jadi kenapa harus dipersoalkan benda yang telah nyata, kenapa penolakan agama islam masih jelas lagi di zaman ini. cukuplah hidup didalam kejahilan, bukalah mata, gapailah ilmu supaya cahaya yang penuh dalam kegelapan disinari cahaya yang terang, tinggallah perkara yang dilarang dan berimanlah kepada Allah. Berbuat baiklah selagi mana diberi kesempatan untuk terus hidup, gunalah segala pinjaman yang Allah berikan kepada kita semua sebaik2nya.


contohilah jihad Rasulullah SAW dan menerima peringatannya agar manusia tidak lalai dalam mentaati Allah SWT supaya terhindar daripada penyesalan di akhirat kelak.....




No comments: